fotka

"Bez roušek a s chutí!" Rok 2021 byl ve znamení pandemie a museli jsme naši činnost značně omezit. S o to větší chutí jsme se my i děti pustili do realizace aktivit v roce 2022. Máme opět kroužek Písmenka a barvy, kde připravujeme děti na školku a školu, taneční kroužek, kroužek zdravého vaření, angličtinu a několikrát týdně doučování - to je po pandemii opravdu potřeba :-). Měli jsme už i několik workshopů (např. na výrobu karnevalových masek) a oblíbených přespávaček. Covidová omezení nám pomohla vážit si svobody pohybu, válka na Ukrajině vážit si míru. Je nám ctí, že jsme se mohli také zapojit do pomoci uprchlíkům z Ukrajiny. Pomohli jsme s překladem a ukrajinské děti si s námi hrály na Dni sousedů.

fotka fotka fotka fotka
fotka fotka fotka fotka

"Doučování po telefonu" Kvůli pandemii jsme museli mnohé aktivity v klubovně zrušit, což je nám moc líto! Jednou z alternativních činností bylo doučování po telefonu nebo přes Facebook. Opět jsme tak byli konfrontováni se skutečností, že úroveň znalostí dětí je velmi rozdílná. Bylo frustrující, když Miluška ve 4. třídě měla doplňovat i/y podle vzoru podstatných jmen a ukázalo se, že neumí určit rod, nerozlišuje di/dy, ti/ty a ni/ny a už vůbec neslyší dlouhé a krátké slabiky. Je to pochopitelné, protože v romština je velký důraz na přízvuk první slabiky a tento přízvuk se pak plete s dlouhou slabikou. Miluška pak čárku dá obvykle na první slabiku. V rodině dívenky se mluví romsky nebo česky s romským přízvukem a nesprávnou gramatikou. Miluška má tedy zažité nesprávné tvary českých slov, což jí ztěžuje určit správně všechny mluvnické kategorie. Když už se po dlouhém úsilí dopracujeme ke správnému vzoru a doplníme si ho do věty, tak Miluška neslyší, že hrady mají na konci y. Opět nás to vrací k tomu, že tyto naše děti potřebují některé znalosti více procvičit, protože zažité nesprávné tvary slov jsou někdy horší než kdyby česky nemluvily vůbec. Je škoda, že někteří učitelé o těchto našich dětech vědí tak málo...

fotka fotka fotka fotka
fotka fotka fotka fotka

"Krásně jsme si to užili! Byli tam úplně všichni! Kdy bude zas další přespávačka?" "Vůbec jsem se nevyspala, řádili do 4 hodin do rána, už jsem je skoro všechny vyhodila..." Přespávačka patří mezi tradiční akce, na které mají děti a vedoucí poněkud odlišné vzpomínky :-). Přesto do toho každý rok jdeme znovu. Nevím, zda to není trochu masochismus...

fotka fotka fotka fotka
fotka fotka fotka fotka

"Co budeme dneska vyrábět? Já vyrábím moc rád!" Páťova nejoblíbenější vedoucí je Eka, protože vede vyráběcí workshopy, které si Páťa moc užívá. Děti si na workshopech radostně tvoří a my se snažíme nenápadně rozvinout jejich jemnou motoriku, kreativitu a sebevědomí - není moc míst, kde by si naše děti vyslechly, že jsou velké šikulku, že se jim to krásně povedlo a podobně...

fotka fotka fotka fotka
fotka fotka fotka fotka

"Máme novou klubovnu!!!!" To byla rozhodně největší novinka roku 2020! Nová klubovna je v centru Plzně a je opravdu moc krásná! Máme k ni i kousek dvorku, na kterém budujeme zahrádku. My i děti se z nových prostor radujeme, jak nám to jen covidová opatření dovolí.

fotka fotka fotka fotka
fotka fotka fotka fotka

"Inkluze je rovná šance?" Pokud má jedno dítě zlomenou nohu a ostatní jsou zdravé, pak není rovná šance necháme-li je běžet společně závod. Rovná šance je v tomto případě správná diagnostika zranění, následná léčba, rehabilitace, rekonvalescence, trénink a pak může běžet závod s ostatními.

U velké části sociálně handicapovaných dětí narážíme na problém, že nikdo od malička netrénoval jejich intelektuální schopnosti - těmto dětem se málo čte, zřídka kdy je někdo učí písmenka, barvy, stromy, značky aut nebo cokoliv jiného. Děti nejsou zvyklé na to, že dostanou informaci, zapamatují si informaci, použijí informaci a jsou pochválené - tedy nejsou zvyklé se učit. Ve škole působí hloupě a neukázněně, protože nemohou stačit dětem, které přišli do školy s řadou znalostí a nikoho nebaví být outsider...

My se snažíme před zahájením povinné školní docházky zmírnit tento handicap v rámci všech našich aktivit - vlajkovou lodí tohoto snažení je klub Písmenka a barvy." Pro děti, které nemají to štěstí, že potkají někoho, kdo jim pomůže zmírnit sociální handicap, je zařazení do běžné třídy za trest pro všechny zúčastněné. Stačil by jim rok nebo dva v menším kolektivu a s asistenty a mohli by se do běžné třídy zařadit. Naše připomínky k fungování našeho školství trpělivě posíláme již mnoho let mnoha ministrům....

fotka fotka fotka fotka
fotka fotka fotka fotka

"Uděláš mi taky draka?" Páťovi je 8 let. Písmenka se mu trošku pletou, ale vyrábí moc rád. Pozná se to i podle toho, že si pamatuje jméno naší hlavní vedoucí pro výtvarné workshopy Esterky. Páťa si s menší pomocí nakonec udělal draka sám a pyšně si ho odnesl domů.

fotka fotka fotka fotka
fotka fotka fotka fotka

"Už mám zas krásně rozčesané vlasy!" Obvykle svému zevnějšku nevěnuji příliš pozornost. Pokud ale musím 2x denně pročesávat vlasy všiváčkem, abych se ubránila ilegálnímu osídlení své hlavy, tak mám vlasy stále opravdu krásně rozčesané. Každá práce má svá rizika. Když budete pracovat v Zoo, riskujete, že na Vás plivne velbloud. Když pracujete s dětmi, pořiďte si všiváček.

fotka fotka fotka fotka
fotka fotka fotka fotka

"Mesi sice nedorazil, ale spousta jeho příbuzných ano!" Návštěva z Portugalska (odsouhlasili, že jsou všichni příbuzní Mesiho) u nás byla týden. Byli to prima mladí lidé. Portugalci s námi byli na výtvarném workshopu, sáňkovat, tancovat... Povídali jsme si mimo jiné o tom, co je na našich zemích zajímavého. Překvapivě jsme se shodli na tom, že v Portugalsku i u nás se podařilo udělat revoluci - státní převrat bez obětí na životech. Dohodli jsme se tedy, že od příště budeme dělat revoluce společně :-).

fotka fotka fotka fotka
fotka fotka fotka fotka

"Vánoce 2018 jsme neošidili!" Udělali jsme krásné adventní věnce, měli jsme Mikulášskou besídku a samozřejmě Vánoční slavnost. Naše děti často nemají v životě mnoho jistot. Přesto se na nás obracejí s velkou důvěrou, že jim zase dáme o Vánocích hezké dárky, že bude zase Mikuláš, že zase půjdeme do bazénu... Naplňuje nás to hrdostí a obrovskou bázní. Opravdu moc bychom nechtěli důvěru našich dětí zklamat.

fotka fotka fotka fotka
fotka fotka fotka fotka

"Vaříme se Zdravá 5, kinoterapie s pejskem Dorkou, výtvarné workshopy..." Kromě tradičních aktivit v klubovně (jako jsou kroužky vaření nebo Písmenka a barvy) se snažíme dětem nabízet různé další zajímavé aktivity. Věříme, že se děti s námi nenudí a zároveň se dozvědí něco nového. Čas s dětmi je pro nás vždy vzácný, nikdy nevíme, kdy konkrétní dítě vidíme naposledy. Zažili jsme nečekaná stěhování do Anglie, do Německa, na Slovensko, do jiného města, ale i stěhování do jiné čtvrti v Plzni často znamená, že se prakticky již přestaneme vídat...

fotka fotka fotka fotka
fotka fotka fotka fotka

"Ten náš fotbal je úplně úžasný! Už jen aby tu byl Messi a Ronaldo a je to nejlepší!" Náš sportovní kroužek se těší velké oblibě. Máme z toho radost a spontální reakce kluků nás nad to vždy pobaví :-).

fotka fotka fotka fotka
fotka fotka fotka fotka

"Gadžové nedávají holkám facku, když dostanou poprvé menstruaci?" Střet dvou kultur je vždy překvapivý. Většinou pro všechny zúčastněné. Proč romská holčička dostane facku, když začne poprvé menstruovat nikdo neví, je to prostě zvyk.

Když se střetnou dvě kultury, tak obvykle jedna převálcuje druhou. To je jedna z věcí, které nám vadí a které bychom rádi dělali jinak. S romskou kulturou se potkávám již více než 25 let a stále má pro mě nová překvapení. Dělím si je do čtyř kategorií: inspirující odlišnosti - např. velké rodinné oslavy, rodinná soudržnost, velká úcta k prarodičům - z toho si můžeme vzít příklad :-), neutrální odlišnosti - např. výzdoba bytu umělými květinami - mě to sice nic neříká, ale je to každého věc, nemilé odlišnosti - např. dcery mají obvykle od velmi nízkého věku hromadu povinností v domácnosti, zatímco synové nemusí dělat vůbec nic - to mě sice štve, ale v tomto a podobných případech se snažím pouze nabídnout jiné hodnoty a ohrožující odlišnosti - např. když v Rumunsku donutil otec ke svatbě 12 letou holčičku - v takových situacích se mi chce brečet, prát se a volat na celý svět: "Proč s tím nic neděláme?"

fotka fotka fotka fotka
fotka fotka fotka fotka

"Bude tam Koli? Bude tam Aleš?" To je často pro chlapce nejdůležitější informace při rozhodování, zda se nabízené akce účastnit nebo ne.

Pozitivní mužské vzory v naší společnosti obecně chybí a ve školství nebo při volnočasových aktivitách to platí dvojnásob. Je to pochopitelné, neboť uživit rodinu z platu učitele nebo jiného pracovníka s dětmi je velmi obtížné. O to víc jsme vděční Kolimu, že se našim chlapcům obětavě a nezištně věnuje v rámci sportovního kroužku. Naučí se tam mnohem víc než jen kopat do míče. Naučí se disciplíně, nutnosti dodržovat pravidla, naučí se, že když chci něčeho dosáhnout, tak mě to bude něco stát - čas, pot, úsilí...

fotka fotka fotka fotka
fotka fotka fotka fotka

"Bude o Vánocích klub?" Ptají se nás dychtivě naše děti a jsou velmi zklamané, když není. Prázdniny jsou fajn, ale to, že nejsou kroužky, je jejich velká nevýhoda.

Dětem píšeme docházku a samotné nás vždy překvapí, kolik jich za rok na naše akce přijde, kolik se jich účastní pravidelně a jak moc si toho z našich progamů zapamatují. První dva údaje najdete v našich výročních zprávách, o tom třetím částečně vypovídá to, že děti, které si k nám chodí dělat úkoly a doučovat se, se zpravidla zlepší ve škole.

fotka fotka fotka fotka
fotka fotka fotka fotka

"To je kráva?", divila se sedmiletá Verunka. Na kroužku Písmenka a barvy se učíme s předškolními a ranně školními dětmi od všeho trochu. Nesnažíme se navázat na znalosti, které by děti podle tabulek měly mít, ale pokládáme základy všeobecného přehledu. Po návštěvě Zoo si opakujeme, kolik metrů měřila žirafa, zpíváme si o zvířátkách písničky, hrajeme si s jejich modely...

Naše děti nejsou hloupé, ale nikdo se nenarodí se základními znalostmi a tak se nám stalo, když jsme Petra učili vyjmenovaná slova po b, že sice věděl, že ve slově kobyla se píše tvrdé y, ale myslel si, že kobyla je asi 3 cm vysoká - v učebnici totiž byl takhle velký obrázek. Když jsme mu vysvětlili, že kobyla je máma od koně, tak to pro něho bylo velké překvapení. Takovým situacím se snažíme kroužkem Písmenka a barvy předcházet.

fotka fotka fotka fotka
fotka fotka fotka fotka

"Lída a Zuzka chodí od září do normální školy a jde jim to!" V rámci našich klubů si k nám děti mohou přinést domácí úkoly. U mnohých došlo ke zlepšení ve škole a dokonce v letošním roce byly dvě třináctileté dívky na doporučení pedagogicko psychologické poradny přeřazeny z praktické školy do hlavního vzdělávacího proudu. V roce 2015 byla s námi Lída 23x a Zuzka dokonce 31x na nějaké akci, a to už je znát :-). Obě byly i na letním táboře.

Věříme, že to není jen výsledek doučování, ale hlavně celkové emoční stabilizace a upevnění hodnotového systému, k čemuž věříme dochází na našich akcích při pobytu v přírodě, při osobních rozhovorech s vedoucími, při sledování našich divadel...

fotka fotka fotka fotka
fotka fotka fotka fotka

"Dva motýlky sním!" Kdysi dávno bylo mé nejstarší dceři 5 let. Sčítání jí krásně šlo, ale princip odčítání nechápala. Zeptala jsem se jí tedy, kolik jí zbude z 5 bonbónů, když jí 3 sní mladší sourozenci. To věděla hned. Bonbónovou matematiku pak doslovně aplikovala na příklad z počtářské knížky pro malé děti, ve které měla odčítat motýlky.

Zkušenosti z domácí školy – učila jsem svých 5 dětí do 5. třídy doma – se velmi hodí při doučování našich milovaných romátek.

fotka fotka fotka fotka
fotka fotka fotka fotka

"Takhle to nevypadá!" Neodolala jsem a spontálně jsem využila své znalosti české klasiky, když Davídek v klubovně nakreslil geometrický obrazec. Davídek mi chvíli zkoušel vysvětlit, že chtěl namalovat kytičku, ale Matouš ho drknul a ejhle byl z toho geometrický obrazec. Přes tuto květinovou alternativu jsme se ale brzy přenesli a kluci trochu zahanbeně přiznali (je jim 7 a 8 let), že to ještě nikdy neviděli, takže neví, jak to vypadá.

Byl to docela hezký rozhovor. Pochválila jsem kluky, že to ještě nikdy neviděli a domluvili jsme se, že ve svém výtvarném projevu i životě zůstanou ještě nějakou dobu u kytiček :-).

fotka fotka fotka fotka
fotka fotka fotka fotka

Davídek se umí podepsat, Lucinka pozná žirafu, Kuba opravdu krásně zpívá, při hraní magnetických šipek René správně počítal, umíme už pravidla několika stolních her, Honzík se tak těšil na kroužek, že přišel o tři hodiny dříve... Prostě máme skvělé děti a máme z toho velkou radost!

fotka fotka fotka fotka
fotka fotka fotka fotka

Díky projektu Mládež v akci se nám podařilo získat a zrekonstruovat klubovnu pro doučování a jiné aktivity s romskými dětmi. Máme z ní velikou radost :-)! Na rekonstrukci se podílelo spoustu dobrovolníků - moc děkujeme, jste úžasní! Každý kdo se zapojí do jakékoliv povznášející činnosti, související s tímto projektem, si může požádat o Youth pass, kde mu potvrdíme získané dovednosti :-).

fotka fotka fotka fotka
fotka fotka fotka fotka

Tento projekt byl realizován za finanční podpory Evropské unie. Za obsah sdělení odpovídá výlučně autor. Sdělení nereprezentuje názory Evropské komise a Evropská komise neodpovídá za použití informací, jež jsou jeho obsahem.